سفارش تبلیغ
صبا ویژن


منوی اصلی
همسنگران جنگ نرم
مراجع عظام تقلید
آمار وبلاگ
  • همراهان امروز :7
  • همراهان دیروز : 17
  • کل همراهان : 174001
  • تعداد کل یاد داشت ها : 128
  • آخرین بازدید : 103/9/2    ساعت : 12:12 ص

حدیث از کتاب گران سنگ "مصبح الشریعه"

باب صدم:

قال الصادق علیه السلام:

و تفسیر العبودیة: بذل الکلّ

و سبب ذلک: منع النفس عمّا تهوی و حملها علی ما تکره

و مفتاح ذلک: ترک الرّاحه و حبّ العزلة

و طریقه: الافتقار الی الله تعالی

امام صادق علیه السلام در چهار جمله، اصول بندگی را خلاصه می کند؛ که البه این چهار جمله، دریایی از معارف دین را در خودش دارد که در فرصتی مناسب باید به آن پرداخت.

ایشان در این قسمت از روایت بسیار زیبا می فرماید:


* و تفسیر عبودیت: بذلُ الکلّ

معنای عبودیت و بندگی، بذل همه چیز است

یعنی این که انسان، هر چیزی که دارد، از جوانی، و فراغت و صحت و سلامتی و با تمام وجود، همه را در راه خدا خرج کند

و تسلیم محض در مقابل خدا باشد

مثل حضرت سیدالشهداء علیه السلام که بهترین یارانش شهید شدند، خاندانش از علی اکبر و علی اصغر و قاسم و عون و محمد و.... همه را فدا کرد؛ نهایتا خودش در خون خویش دست و پا میزد؛ ولی لب به شکایت از وضع موجود نکرد و بندگی خود را در 4 جمله ابراز کرد:

" الهی رضا برضائک، تسلیما لقضائک، لا معبود سواک، یا غیاث المستغیثین " 


*و سبب ذلک: منع النفس عمّا تهوی و حملها علی ما تکره

مقدمه ی بندگی چیست: این که نفسمان را تربیت کنبم

هر چیزی را که نفس میل دارد، منعش کنیم؛ و هر چیزی را که میل ندارد، بر آن، اجبارش کنیم.

اگر بخواهم خیلی خلاصه جمع بندی کنم، میشود: " انجام واجبات و ترک محرّمات "

جزو اولیّات دین مبین اسلام، این است که هر آن چه خدا دستور داده، انجام دهیم؛ و هر آن چه از آن منع فرموده، اجتناب کنیم.

و البته:

به فرموده آیت الله بهجت رحمة الله علیه که استاد عرفان و اخلاق بود: اگر می خواهید به اوج عرفان برسید، انجام واجبات و ترک محرّمات!!!


*و مفتاح ذلک: ترک الرّاحه و حبّ العزله

اگر کسی میخواهد بنده ی خدا باشد، باید به بدنش سختی دهد و از راحت طلبی به دور باشد؛ البته نه هر راحتی!

از آن راحتی اجتناب کند که او را از پروردگار عالم دور میکند

و حب العُزلة ( دوست داشتن تنهایی )؛

اسلام، دین اجتماع است و ما دستور داریم که زندگی اجتماعی داشته باشیم؛ فلسفه ی حضور در مسجد و برپا کردن نمازجماعت هم در همین راستا است.

صله رحم و برقراری ارتباط با خویشاوندان و دوستان و همسایگان نیز در راستای زندگی اجتماعی است.

اما واقعیت این است که برخی از محیط های اجتماعی، موجب انجام حرمت های الهی شده و یا به بیانی دیگر، امنیت اجتماعی اسلامی ندارد؛ و در واقع، خدای متعال، اجازه ورود به آن اجتماعات را به مومنان نمی دهد.

لذا منظور از " گوشه نشینی " ، دوری ار از اجتماعات این چنینی است که ما را از یاد پروردگار دور می کند.


*و طریقه: الافتقار الی الله تعالی

و راه بندگی خدا، در یک کلام است: (این که خود را فقیر خدا بدانیم)

ایهاالناس! انتم الفقراء الی الله

اگر خودمان را محتاج خدا دانستیم، تازه به مناجات حضرت امیرالمومنین علیه السلام پی می بریم که نجوا می کرد: 

" مولای یا مولای! انت الغنیّ و انا الفقیر؛ و هل یرحم الفقیر الّا الغنیّ "


خدایا ما را جزو بهترین بندگان خودت قرار بده

اللهم صل علی محمد وآل محمد 








      

 هر ساله در نیمه ماه رمضان و میلاد امام حسن مجتبی(ع) مردم در منطقه شیعه‌نشین عربستان به جشن و پایکوبی می‌پردازند.

در این مراسم که نام «الناصفه» به خود گرفته مساجد و حسینیه‌ها و خیابان‌ها آذین بندی می‌شود و در محافل جشن و سرور با شربت‌ها و آبمیوه‌های مخصوص پذیرایی می‌شوند.

سرودهای محلی در مناطق مختلف خوانده می‌شود و مادران و پدران و به‌ویژه کودکان جایگاه ویژه‌ای در این جشن دارند به‌ویژه اینکه کودکان از خانه‌ای به خانه‌ای دیگر می‌روند و با خواندن اشعاری از آنها عیدی دریافت می‌کنند.

برنامه‌های فرهنگی و هنری و شب‌های شعر و نمایشگاه‌های هنری از دیگر فعالیت‌های دیگری است که در این مراسم انجام می‌شود.

در زیر می‌توانید برخی از عکس‌های زیبا از این مراسم را ببینید.

قبل از مشاهده عکس ها، یک دعا را با هم آمین بگوئیم:

خدایا شرّ آل سعود و دشمنان اهل البیت  بالاخص وهابیون را به خودشان برگردان

ادامه مطلب...




      
پاداش نیکویی

کنیز امام حسن مجتبی علیه السلام آمد نزد ایشان و دسته گلی تقدیم حضرت کرد

امام علیه السلام او را آزاد کرد

کنیز، با تعجب از علت آزادی سوال کرد


فرمود: ما تربیت شده ی خدا هستیم؛ و این آیه را تلاوت فرمود:

  "" اذا حیّیتُم بتَحیِّةٍ فحَیّوا بأحسن منها "" (نساء/86)

هنگامی که به شما هدیه ای دادند، به طریق نیکوتر پاسخ دهید

وفرمودند: نیکوتر از شاخه گل، آزادیِ او بود.

 






      
امیدوار باش....

 

آب هر چند آلوده باشد حتیلجن هم شده باشد  

                            اگر به دریا برگردد، صاف و زلال و پاک می شود

 

یادت باشد!!!

     خدا دریای رحمت است و ما، چون آب آلوده                      

    اگر به آغوش رحمت او برگردیم کار تمام است                 

                                            و پاک پاک می شویم


 

                         نبی ء عبادی انی انا الغفور الرحیم

                به بندگانم خبر کن که من آمرزنده و مهربانم

                                         سوره مبارکه حجر؛ آیه 49


 






      






      
یک شاه بیت اخلاقی در روابط اجتماعی
 آنچه می خوانید، شرح یک حدیث اخلاقی است که مقام معظم رهبری در ابتدای درس خارج خود بیان کرده اند.

حدیث:

سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه‌السلام) یَقُولُ لِأَصْحَابِهِ یَوْماً لَا تَطْعُنُوا فِی عُیُوبِ مَنْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ بِمَوَدَّتِهِ وَ لَا تُوَقِّفُوهُ عَلَى سَیِّئَةٍ یَخْضَعُ لَهَا فَإِنَّهَا لَیْسَتْ مِنْ أَخْلَاقِ رَسُولِ اللَّهِ (صلی‌الله علیه و آله) وَ لَا مِنْ أَخْلَاقِ أَوْلِیَائه[1]

ترجمه:

مسعدة گوید: شنیدم که امام صادق علیه السّلام روزى بأصحاب خود می‌فرمود: کسى‏ که از راه دوستى بشما روى آورد با نقل عیب‌هاى او رنجیده خاطرش مکنید و کار بدى (اگر از او سراغ دارید) که ذکرش او را سر افکنده می‌کند بیادش نیاورید که این کار (زشت و این عمل ناهنجار) از رفتار رسول خدا (ص) نیست و نه از رفتار اولیاء خدا است.
      
شرح حدیث شریف کساء

شرح حدیث شریف کساء

زمان:  بعد از نماز صبح (هر روز در ماه مبارک رمضان)

مکان: کوی آیت الله طالقانی (ولی آباد) - مسجد امام رضا علیه السلام






      
التماس دعای فراوان






      
مراقب باش

 

«یا ویلتی لیتنی لم اتخذ فلانا خلیلا»

(سوره فرقان/29 )

 

چای اگر یک شب تا صبح کنار صابون باشد طعم و بوی صابون می گیرد ودیگر به درد نمی خورد وجایش سطل زباله است. چرا؟

چون همنشین صابون بوده است. پس همنشینی اثر دارد. ما هم باهرکس بنشینیم و نشست وبرخاست داشته باشیم، رنگ و بوی او را می گیریم .

خیلی ها که جهنمی می شوند از همین راه است.

ندیدی درقرآن یکی از ناله های اهل جهنم همنشینی با رفیق های ناباب است:

                                                          " یا ویلتی لیتنی لم اتخذ فلانا خلیلا "

ای کاش با فلانی همنشین ورفیق نبودم.


 






      

0202020202

حضرت استاد آیت الله شوشتری می فرمودند: از ایشان (مرحوم علامه حافظیان) سوال کردم آیا ملاقات امام زمان ممکن است؟

فرمودند:بله ولی باید قبلا گرد و غبار نفس را فرو نشاند و این شعر را می فرمودند:

اگر به آب ریاضت برآوری غسلی

همه کدورت دل را صفا توانی کرد

جمال یار ندارد نقاب چهره ولی

تو خاک ره بنشان تا نظر توانی کرد

ز منزلات هوس گر برون نهی قدمی

نزول در حرم کبریا توانی کرد

ولیک این صفت رهروان چالاک است

تو نازنین جهانی کجا توانی کرد

تا آخر غزل …(البته معتقد بودند این غزل متعلق به ابن سینا می باشد)

 _______________________________________________

کتاب مظهر وصف خدا ، تالیف حجت الاسلام و المسلمین موسوی مطلق






      
   1   2      >